Nudge - keuze te over?
99,98% van alle Oostenrijkers is orgaandonor. In Duitsland is dat percentage daarentegen slechts 12%. Dit komt doordat je je in Oostenrijk actief moet registreren als orgaandonor, terwijl het in Oostenrijk andersom is. In beide landen zijn burgers vrij om te kiezen of ze orgaandonor willen zijn. Alleen de standaardwaarde is anders, wat uiteraard een zeer significant effect heeft.
Dit is precies waar het boek " Nudge " over gaat. Hoe kun je het gedrag van mensen veranderen zonder hun keuzevrijheid te beperken? Vaak kan dit al door simpelweg de presentatie of een standaardinstelling aan te passen. Andere voorbeelden uit het boek zijn:
- In een schoolkantine werd de volgorde van de uitgestalde gerechten aangepast. In plaats van eerst ongezonde gerechten zoals friet of schnitzel uit te delen, gaven leerlingen nu eerst het groente- en saladebuffet door. Hoewel de selectie hetzelfde bleef, had 25% meer leerlingen daarna groenten en salade op hun bord.
- Studenten werd eerst gevraagd hoe tevreden ze waren met hun leven en vervolgens hoe het met hun liefdesleven ging (beide op een schaal van 1 tot 10). De antwoorden vertoonden weinig correlatie (correlatie van 0,11). De volgorde van de vragen werd aangepast en de correlatie steeg naar 0,62, omdat de studenten nu een mentaal ankerpunt hadden waaraan hun (on)tevredenheid werd afgemeten.
- Als u reclame maakt voor energiezuinige woningrenovaties, kunt u het beste adverteren met de tekst: "Als u uw huis niet renoveert, verliest u € 350/jaar". Vergeleken met de tekst: "Als u uw huis renoveert, bespaart u € 350/jaar", trekt u bijna twee keer zoveel klanten.
- Routine is alles! Daarom wisselt bijna niemand regelmatig van bank, zegt hij zijn mobiele telefoonabonnement op of zoekt hij regelmatig een nieuwe energieleverancier. Precies daarom bevat de pil 7 dagen lang placebo's, want "elke dag innemen" heeft tot aanzienlijk minder ongewenste zwangerschappen geleid dan "3 weken innemen en dan een week innemen".
- Klanten van een Amerikaanse energieleverancier ontvingen een sfeerverlichting die rood oplicht bij een zeer hoog energieverbruik en groen bij een laag energieverbruik. Het energieverbruik van deze huishoudens is met 40% gedaald.
Er zijn nog veel meer voorbeelden te vinden op de officiële blog nudges.org of in het boek zelf. Ik vond het erg interessant hoe relatief eenvoudige middelen kunnen worden gebruikt om grote maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen. Zelfs op kleine schaal kan het zeker helpen om mensen om je heen in een andere richting te duwen. Een boek dat ik van harte aanbeveel!
Veel plezier ermee en groeten,
Doel