Ga naar inhoud

⭐⭐⭐⭐⭐ bij meer dan 10.000 beoordelingen op Trusted Shops

Levering in 2-3 dagen ⚡🚚

♥️ Ontdek onze nieuwste producten

De door reclame gefinancierde wereld

De door reclame gefinancierde wereld

Grote delen van het internet, bijna alle televisiezenders, sommige kranten, radiostations en computerspellen hebben één ding gemeen: ze zijn gratis voor ons, de klanten. Je Facebook-account, elke Google-zoekopdracht die je uitvoert, je mobiele game – al deze dingen worden uiteindelijk betaald door de reclamebureaus. Het voordeel – geen kosten voor jou – is duidelijk. De nadelen zijn vaak moeilijker te identificeren.

Ten eerste is er het vaak bekritiseerde gebrek aan gegevensbescherming. De logica hierachter is duidelijk: als ik advertentieruimte verkoop, bijvoorbeeld een tv-commercial, hoe preciezer ik kan zeggen wie deze ruimte zal zien, hoe meer ik ervoor krijg. Dit komt doordat reclamebureaus hun verspilling tot een minimum proberen te beperken, en dus is bijvoorbeeld de fabrikant van een dure damesschoen bereid meer te betalen voor een advertentie als duidelijk is dat de advertentie door een rijke vrouw zal worden gezien. Op internet werkt dit uitstekend (dankzij de gebrekkige gegevensbescherming), omdat a) er vaak veel bekend is over de betreffende gebruiker en b) elke bezoeker van een website een andere advertentie te zien kan krijgen. De toenemende digitalisering van televisie, kranten op de iPad, navigatieapparaten met internetverbinding en andere ontwikkelingen zullen er zeker voor zorgen dat in de toekomst iedereen ook in andere media de juiste reclame te zien krijgt. Dit zal ook de discussie over gegevensbescherming van internet uitbreiden naar andere media. De reclamebranche discussieert al over het aanpassen van advertenties op digitale billboards op basis van de profielen van mobiele telefoongebruikers in de buurt. Ik wil me hier niet druk over maken, want ik zie het zo: uiteindelijk maken we gebruik van gratis diensten zoals Facebook en "betalen" we daarvoor met onze persoonlijke gegevens.

Dit brengt me direct bij het tweede en echte nadeel van de door reclame gefinancierde wereld: de ontbrekende verbinding tussen betaling (bijvoorbeeld met onze gegevens of onze aandacht) en consumptie. Als elke Google-zoekopdracht 0,3 cent zou kosten , zouden mensen misschien minder zoeken. Als een Facebook-account € 3 per maand zou kosten, zou het waarschijnlijk minder leden hebben en ik weet zeker dat RTL2 minder kijkers zou hebben als het betaaltelevisie was. Omgekeerd zouden andere producten aanzienlijk goedkoper zijn. De wereldwijde reclame-uitgaven in 2011 bedroegen 500 miljard Amerikaanse dollars (ter vergelijking: het Duitse federale budget in 2012 was aanzienlijk lager, namelijk 372 miljard ). Gemiddeld geven bedrijven 5% van hun omzet uit aan reclame. Als je ook de personeelskosten van marketingmensen meerekent, neem ik aan dat alle consumptiegoederen ongeveer 8% goedkoper zouden kunnen zijn als bedrijven geen reclame zouden maken. Gebaseerd op de consumentenuitgaven van een gemiddeld Duits huishouden, zou dit betekenen dat ze € 120 per maand zouden kunnen besparen, of het zouden kunnen uitgeven aan de items die momenteel door reclame worden gefinancierd. Veel geld voor ruim 40 miljoen huishoudens .

Persoonlijk zou ik het prettiger vinden als ik zelf kon bepalen waar ik mijn geld precies aan uitgeef en welke media ik wil steunen, in plaats van dat mijn geld via fabrikanten van consumptiegoederen gaat die het uiteindelijk gebruiken om te adverteren op Facebook of in de krant Bild. Het is ook economisch gezien verstandiger, omdat een directe koppeling tussen bestedingen en consumptie de markttransparantie vergroot en daarmee de markt verbetert.

Er is echter een probleem: hoe moeten bedrijven de aandacht vestigen op nieuwe producten of diensten? Zonder aandacht geen klanten; zonder klanten geen geld; en zonder geld geen nieuwe producten en dus geen vooruitgang. Hoe hadden we bijvoorbeeld DieStadtgärtner onder de aandacht kunnen brengen? We hebben al € 142 uitgegeven aan reclame (€ 55 aan Google Adwords, € 71 aan Facebook-advertenties en $ 22 aan StumbleUpon).

Helaas is dit ook waar mijn denkproces altijd eindigt... Mocht u een idee hebben voor een beter systeem of een totaal andere mening in het algemeen, dan zie ik uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Doel

Dit vind je zeker leuk

Der Kiri-Klimabaum: Grüner Helfer im Kampf gegen den Klimawandel
De Kiri-klimaatboom: een groene helper in de strijd tegen klimaatverandering
Klimaatverandering houdt veel mensen bezig. We vragen ons af: wat kunnen we zelf doen om ons klimaat te bescherm...
Weiterlesen
Produkt Relaunch: Die neue Variante unserer Minigärten
Productrelaunch: De nieuwe versie van onze minituinen
In 2016 ontwikkelden we onze versie van een kweekset: de minituin. Ons doel was om een ​​kweekset te maken die l...
Weiterlesen