Bloemenstatistieken van Google
Google is een data-octopus. Klopt! Maar dat is niet altijd slecht, vooral niet als het om niet-private data gaat. Om onze website beter vindbaar te maken, hebben we de afgelopen maanden bestudeerd hoe Google werkt en een aantal interessante tools ontdekt die we graag aan je voorstellen (uiteraard aan de hand van voorbeelden van stadstuinieren).
1. Google Ngram
Met de Google Ngram Viewer kunt u zoeken naar termen in alle boeken die door Google Books zijn geïndexeerd en ziet u hoe vaak deze termen tussen 1800 en nu voorkomen. Zo ziet u bijvoorbeeld dat het onderwerp 'planten' steeds minder belangrijk wordt in de literatuur en inmiddels zelfs is ingehaald door 'computers' ( http://goo.gl/YDUsM ). 'Biologisch' en 'eco' maken echter een comeback ( http://goo.gl/mN39m ), en, althans in de VS, beleeft 'urban gardening' momenteel een tweede lente ( http://goo.gl/jW2WE ).
2. Google Correlate
Google Correlate draait om het achterhalen hoe nauw dingen met elkaar verwant zijn. Google gebruikt zijn zoekstatistieken om te zien welke zoektermen vaak samen of tegelijkertijd voorkomen. "Zaad" correleert bijvoorbeeld sterk met zaaien, bloemzaden en kassen. Maar ook met bromfietsverzekeringen en bruidsschoenen... blijkbaar ook met lentethema's ( http://goo.gl/7DqIK ). Hooikoorts lijkt ook bij deze tijd te passen. Overigens correleert het met "loratadine" met 0,98 ( http://goo.gl/8c16v ). Blijkbaar is het een populair middel tegen hooikoorts. Helaas zijn er nog geen statistieken over zaadbommen :(
3. Google Trends
Met Google Trends kun je verschillende zoektermen in de loop der tijd bekijken. Het is vergelijkbaar met Ngram, maar de gegevens zijn gebaseerd op de zoekstatistieken van Google, waardoor het slechts teruggaat tot 2004. Mijn favoriete trend is "bakken" gecombineerd met "dieet" ( http://goo.gl/78uIX ). Na het bakken met kerst gaan de meeste mensen waarschijnlijk meteen naar de sportschool. Je kunt ook duidelijk zien welke bloemen wanneer groeien. Het begint met het sneeuwklokje, dan komt het madeliefje , gevolgd door de zonnebloem ( http://goo.gl/3TwC8 ). Je ziet hier ook dat de zonnebloem minder populair wordt, terwijl het sneeuwklokje steeds populairder wordt onder Duitsers. Misschien moeten we ons productaanbod eens herzien!
4. Openbare gegevens van Google
Google Public Data maakt het gemakkelijk om openbaar beschikbare gegevens te vinden en weer te geven. Zo laten gegevens van de Wereldbank zien hoezeer het bosareaal in Brazilië de afgelopen jaren is afgenomen, terwijl het in Duitsland juist licht is toegenomen ( http://goo.gl/lUW5N ). Dit komt waarschijnlijk echter ook doordat het daar bijna volledig is gekapt. Het energieverbruik per hoofd van de bevolking ligt hier sowieso aanzienlijk hoger ( http://goo.gl/qmaEL ). Nog een inzicht: in het Poolse verkeer is uiterste voorzichtigheid geboden. Er vallen daar meer dan twee keer zoveel verkeersdoden per hoofd van de bevolking als in Duitsland ( http://goo.gl/IXfoF ).
Het is werkelijk interessant welke mogelijkheden Google biedt. Maar het wordt natuurlijk ook duidelijk: Google bewaart alles. Voor altijd. Met alle nadelen van dien.
Met vriendelijke groet en bedankt voor het lezen,
De stadstuinders